30 éve… Győrből a világnak
Három évtized, mely alatt az Audi Hungaria neve egyszer s mindenkorra összeforrt a magyarországi motor- és járműgyártással, valamint Győr városával is. Hogy mi minden történt ebben a harminc évben? Büszkén mesélünk róla, történelmünk legjelentősebb mérföldköveire szorítkozva.
A Rába Rt. egykori százezer négyzetméteres, félkész csarnoka körül elül a sürgés, a munka már a falak között zajlik: felépül a gigantikus üzem, a motorszerelde és a mechanikus megmunkálósorok elkezdik a próbaüzemet. Győr felpezsdül: mindenki tudja, hogy hatalmasak a lehetőségek, de egyben felelősség is nehezedik a vállakra. Meg kell felelni a német gyártási kultúrának. De valahogy az is benne van a levegőben, hogy ezzel nem lesz gond. A próbagyártás után megkezdődik a szériatermelés. Göncz Árpád köztársasági elnök nyomja meg azt a gombot, amely egy immár három évtizedes sikersorozatot indít útjára.
Míg déli szomszédainknál a daytoni békeszerződéssel lezárul egy hosszú testvérháború, és törékeny béke veszi kezdetét, Magyarország a prosperitás útjára lép. Nemcsak azért, mert a magyar parlament elfogadja a devizatörvényt, ezáltal a forint konvertibilissé válik, hanem mert Győrött gőzerővel indul meg a termelés az Audi-gyárban. Olyannyira csekély a kezdő üzemekre jellemző útkeresés, annyira odalépnek a gázra, hogy még ebben az évben legördül a gyártósorokról a százezredik motor.
Magyarország csatlakozik az OECD-hez, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez. Egyre több szálon kapcsolódunk a Nyugathoz, és egyre több módon csatlakozunk a globális világ gazdasági vérkeringéséhez. Közben Győr szomszédságában az ezeréves kultúra megőrzésének letéteményese, a Pannonhalmi Bencés Főapátság és Természeti környezete az ENSZ Világörökség részévé válik. A győri gyár pedig virágzásnak indul: egy új termék, az 1,6 literes, kétszelepes alumíniummotor gyártása kezdődik meg. De új sztárok is kopogtatnak az ajtón: két nagyágyú, a V6-os és V8-as motor, valamint a TT modell is – Győr szépen lassan valódi autógyártóvá avanzsál.
A nagy fejlesztések éve: elő kell készíteni a területet a szintlépéshez. Közben az ország is szintet lép, hiszen január elsejétől a magyar állampolgárok korlátlanul válthatnak be valutát – ha akarnának, Audit is vásárolhatnának belőle, akár külföldön is. (Szerencsére ekkorra már régen kiépült a magyar értékesítési hálózat is.) És miközben hazánk megkezdi a tárgyalásokat a NATO-csatlakozásról, Győrben lázas munka zajlik. A hat- és nyolchengeres motorok gyártásával a logisztikát is fejleszteni kell, 30 ezer négyzetméteres új csarnok épül, és immár vonatokkal is szállíthatók a gyártott termékek. De van valami a levegőben: érezni a feszült várakozást.
Van egyfajta büszkeség bennem annak kapcsán, hogy az egész gyárépítést végigkísértem az elmúlt huszonkét évben. Úgy érzem, ezen idő alatt együtt fejlődtem a gyárral. Felnőtté, anyává váltam. Rengeteg élményt és tapasztalatot szereztem, számos projektben vettem részt, amely nagy elégedettséggel tölt el.
Biztosan megvan az arckifejezés, amikor ismerősünk először látott Audi TT-t. Elnyúlt arc, földre koppanó áll… A dizájncsoda instant birtoklási vággyal járt együtt: titokban vagy sem, de mindenki ilyet szeretett volna magának. A TT lehet akár Coupé, akár mérges kis Roadster, igazi mérnöki műremek. A lakkozott kupékarosszériák Ingolstadtból érkeznek Győrbe, ahol 550 magasan képzett munkatárs három műszakban szereli össze az utcai sportautókat egy 35 ezer négyzetméteres csarnokban. Győrben ezzel újraéled a járműgyártás – az AUDI AG még több kapacitást rendel Magyarországhoz, miközben a gyártósorokon sűrű egymásutánban készülnek az adagolófúvókás dízelmotorok.
Január elsején megjelenik az Európai Unióban az euró. A Győrön átvezető 100-as utat 1-esre „keresztelik át”. Márciusban belépünk a NATO-ba. A mozikban bemutatják a Mátrixot, a Hatodik érzéket, és jön a Star Wars-előzménytrilógia első része, a Baljós árnyak. Sűrű év, melyhez Győr is hozzátesz: bemutatják a helyben készülő TT Roadstert. Ha a TT Coupétól extázisba esett még a mérsékelt autókedvelő is, ettől kapott még egy nagy adag adrenalin-endorfin fröccsöt. Minden autó menőbb tető nélkül, mert azt üzeni, hogy a tulaja nyitott figura, élvezi az életet, a napfényt, és nem veszi halálosan komolyan önmagát. Vagyis: boldog.
Ha visszaemlékszünk a gyermekkorunkra, az ezredfordulótól már a repülő autókat, a végtelen jólétet és az idegenekkel való kapcsolatfelvételt vártuk. A kilencvenes években azonban leginkább már a Y2K-től rettegtünk: hogy a dátumváltástól leállnak a számítógépek, és összeomlik a digitális világ. Ehelyett szépen átvitorláztunk az új évezredbe. Győrben egyenesen Orbán Viktor miniszterelnök írja be a vendégkönyvbe, hogy „Amikor beléptem a vállalat területére, még nem tudtam, hogy a jövőbe érkeztem.” A miniszterelnök a megtekintést egy Audi TT volánja mögül eszközöli, és láthatja a legújabb modelleket is; az itt gyártott A3-ast és S3-ast.
Érdemes újranézni az Arthur C. Clarke regényéből a félelmetesen zseniális Stanley Kubrick által megrendezett 2001: Űrodüsszeia című filmet. A látomásos moziban a mesterséges intelligencia fellázad megalkotói ellen – képet kapunk arról, milyen az, amikor a tudás rossz kezekbe kerül. Győrött viszont jó kezekben van, és egyre csak halmozódik. Az Audi Hungariánál megalapították a Motorfejlesztő Központot, valamint a vállalat intézményesítette a tudástranszfert, hiszen egy modern gyár jelenléte nemcsak az anyagi, de a szellemi energiákat is egy helyre fókuszálja. Partneri megállapodások jönnek hát létre a győri Lukács Sándor Szakképző Iskolával, valamint a Széchenyi István Főiskolával is, ahol a „Korszerű vállalat – AUDI HUNGARIA MOTOR Kft.” önálló tantárggyá lép elő.
Győrött a fejlődés évről évre nyomon követhető: míg az előző évben a főiskolán lett tananyag az Audi, innentől már egyetemként folytatja a helyi felsőoktatási intézmény. A történelem tovább csordogál a maga medrében, olykor változásokat hozva. Mi sem jelzi ezt jobban, mint hogy 2002-ben az új miniszterelnök, Medgyessy Péter avat új csarnokot az Audi-gyár területén. Ez az év a fejlesztés lázában tartja a teljes vállalatot, hiszen már a nyáron elkezdődik a közvetlen befecskendezéses, kétliteres TSI-motorok gyártása, ősztől pedig érkeznek a szalagokról a hathengeres benzines FSI-k, valamint a közös befecskendezésű TDI-aggregátok.
2003 nemcsak azért fontos év, mert népszavazást tartunk Magyarország európai uniós csatlakozásáról. (Nem mellesleg ebben az évben alapítják meg a Wikipediát létrehozó alapítványt is, ami az internetes világ egyik legnagyszerűbb kezdeményezése.) Mire azonban elhatározzuk, hogy belépünk az Unióba, gazdaságilag már régen ott vagyunk: ebben az évben ugyanis már tízéves az Audi Hungaria, amely első kerek évfordulójára a világ legnagyobb motorgyártó üzemévé lép elő. Németország és Magyarország között ez a vállalat olyan erős összekötő kapocs, amely üzletileg, kulturálisan és a dolgozók által is Európához kapcsol bennünket. Az átalakított péri reptérre megérkezik az első Audi-charter: az Ingolstadt–Győr-távolság ezzel jelképes egy órára redukálódik.
Magyarország révbe ér: tíz tagjelölttel közösen belépünk az Európai Unióba. A német Rammstein kiadja Reise, reise című albumát. A Cassini-Huygens űrszonda pályára áll a Szaturnusz körül. Győrben pedig pályára lép a századik jubileumát ünneplő helyi focicsapat, mely – az Audi közreműködésével – a Bayern München legendás együttesét fogadja a zöld gyepen. Mindeközben egy másfajta közösség is formálódik: a gyár felett minden eddiginél aromásabb, magyaros illatfelhő áll össze, mivel megrendezik az első Főzőnapot 3000 munkatárssal és 53 csapattal.
Németországban elkezdődik egy új korszak: Angela Merkelt választják kancellárrá, Magyarországon Sólyom László lesz a köztársaság elnöke, Görbicz Anita pedig a Győri ETO-ból a világ legjobb kézilabda-játékosa. Győr azonban nemcsak ezzel vívja ki méltó helyét a hírekben, hanem egy elképesztő számmal is: legördül a szalagokról a tízmilliomodik Audi-motor, egy 1,8 literes négyhengeres, ötszelepes turbó 225 lóerővel. Mi másba kerülhetne, mint egy győri Audi TT rendőrautóba – egy autópálya-elfogó fehér villámba? Közben megépül Győrben egy szerszámgyár is: 18 ezer négyzetméteren ontja magából a karosszériaelemeket és a szerszámokat.
1994-ben ott voltam az első kétszáz dolgozó között, majd 2011 júliusában jelentkeztem a Présüzembe. Új dolognak számított, kíváncsi voltam rá – illetve a német nyelvtudásomat is szerettem volna fejleszteni. Mindig érdekelt a német precizitás, a kultúra, a pontosság. Szeretem a munkámat, az Audinál pedig biztonságban érzem magam, és úgy dolgozom, mintha a saját vállalkozásom lenne.
Az USA Népszámlálási Irodája által kiadott közlemény szerint február 26-án 01:16-kor a Föld népessége eléri a 6,5 milliárd főt. Novemberben Leeuwardenben megdől a dominódöntési rekord a 2006-os Dominónapon. Győrben ehhez képest viszonylag csendesen zajlik a munka ebben az évben – ha újabb rekord nem is születik, szépen pörög az egész vállalat. Az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulójára például egy hosszított A8-asokból álló nyolcvandarabos flotta szállítja a világ uralkodóit és vezetőit Budapesten, az Audi a Győri ETO női kézilabdacsapatának névadó szponzorává lép elő, az üzemben pedig beindul a tízhengeres (!), 5,2 literes FSI-motorok és a TT újabb generációjának gyártása.
Az autós újságírókat sokszor a világ legszebb helyeire utaztatják, hogy nemcsak a járművekkel, de a nagyszerű lokációval is elkápráztassák őket. Ebben az évben szintén a földkerekség egyik legcsodásabb helyszínén, a Balatonon és Budapesten mutatják be az Audi A3 Cabriolet-t. Nos, Tihanyban vagy a Várban krúzolni egy Audival – akár egy bakancslista legfontosabb pontja is lehetne. A Világpremieren Zséda (Zsédenyi Adrienn) szolgáltatja a talp (és abroncs) alá valót. Ennél egy fokkal hivatalosabb közlés ebből az esztendőből, hogy megkezdte működését a Belső Égésű Motorok Tanszéke a Széchenyi István Egyetemen, emellett elindultak a vállalat által nyújtott SCC-szolgáltatások a pénzügy, IT és beszerzés területén.
A mauritániai franciák elleni támadás miatt a szervezők úgy döntenek, hogy törlik a 2008-as Lisszabon–Dakar-ralit. 1979 óta nem fordult elő ilyesmi. Szerencsére itthon nem marad el a Magyar Borok Útja Rallye, amelynek két fontos célja is van: a magyar borvidékek népszerűsítése, illetve annak hangsúlyozása, hogy mindenki biztonságosan és balesetmentesen vezessen – bár esténként a versenyzők azért mértékkel végigkóstolhatják az adott terroir legjobb évjáratait. Az önmegtartóztatást különösen nagyra értékeli mindenki, ami nem csoda, hiszen a ralihoz az Audi biztosít 120 darab narancsszínű TT Coupét – és indulhat a „hajsza”! A rendőrség ugyancsak gyarapodik, méghozzá egy villámgyors, 272 lóerős TT S Coupéval. És ha már teljesítmény: kifinomult gépszörnyet, V12-es, hatliteres TDI-motort kezdenek gyártani Győrben.
Májusban Ugyan Anita első magyar nőkét, egy nemzetközi expedíció tagjaként feljut a Mount Everest csúcsára. Mindeközben a koppenhágai ENSZ-klímacsúcs némi csalódással zárul: a kiadott nyilatkozat nem tartalmaz túl sok konkrétumot. Győrben viszont egyre komolyabban veszik a klímasemlegességet és a természet védelmét. Több mint tizenháromezer kocsánytalan tölgyet ültetnek el az Audi és Győr város vezetői, valamint az a két egyetem, amely a facsemetékből serdülő erdő szén-dioxid-megkötő képességét vizsgálja. A gyárban egy új motor összeszerelése kezdődik meg: a 2,5 literes, öthengeres aggregát innentől kezdve kilencszer nyeri el a „Nemzetközi Év Motorja” címet. Ez a masszív gépszív kezd dobogni az új TT RS-ben is.
Az ENSZ 2010-et az Ifjúság Nemzetközi Évének nyilvánítja, márciusban pedig Magyarországra látogat Károly walesi herceg és felesége, Kamilla hercegné. A látogatás kiemelt témája az éghajlatváltozás, a környezetvédelem, a kulturális örökségvédelem, a tudásalapú gazdaság és az esélyegyenlőség. Közben Győrben is a kultúra, a tudás és a jövő generációi kerülnek a középpontba: a vállalat kezdeményezésére szeptemberben elindul az oktatás az Audi Hungaria Német Általános Iskola és Gimnáziumban, ahol magyar és német kisdiákok kezdik meg tanulmányaikat. Májusban elrajtol a Kölyök-KRESZ Program, hogy évente több mint ezer győri óvodás részesülhessen KRESZ-oktatásban. Mindeközben megalakul a Járműfejlesztés és az újonnan megnyitott Kísérleti Motorgyártó Központban a jövő hajtásai kerülnek a középpontba.
Az ENSZ az erdők nemzetközi évének nyilvánítja 2011-et. Az Audi itthoni leányvállalata a világ zöld ütőerén tartja ujját: újabb 16 ezer kocsánytalan tölgy kerül magyar földbe az erdőtelepítési projekt második állomásaként. Január elsejétől ráadásul Magyarország tölti be az Európai Unió soros elnöki tisztét. Az egész év olyan egy kicsit, mintha mindenki az országra fókuszálna. Győrben Orbán Viktor miniszterelnök és Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke egy teljesen új járműgyár alapkövét helyezi el, októberben pedig megnyílik a Projekt- és Oktatóközpont, ahol új munkatársakat képeznek. Az FC Bayern All Stars és az ETO FC újra összecsap az ETO arénájában – már amennyire össze lehet csapni egy barátságos mérkőzésen.
Hatályba lép Magyarország új alaptörvénye. A Compact Disco nyeri az Eurovíziós Dalfesztivál válogatóját Sound of our Hearts című dalával, és képviseli az országot a versenyen. Fellövik az első magyar műholdat: a MASAT-1 tulajdonképpen egy tízszer tíz centis kocka. A CERN-ben, Svájcban bejelentik, hogy megtalálták a fizikában régóta keresett, „isteni részecskének” nevezett Higgs-bozont (részecskét). A tudomány Győrt is áthatja: az előző évi fejlesztések után – mikor a Széchenyi István Egyetem Belső Égésű Motorok Tanszéke új épületet kapott –, 2012-ben következik a második ütem: laborokat és oktatóhelyiségeket alakítanak ki. Közben a legkisebbekre is gondolnak, akik ez évtől az Audi Hungaria Iskolában már óvodába is járhatnak. A motorgyárban szintén a legkisebbek kerülnek előtérbe: 1,2 és 1,4 literes erőművek készülnek, melyeknek már a fő komponenseit is Győrben gyártják.
Én voltam az első szakoktató az Audi Hungaria életében. Tíz év alatt közel 1200 diákom volt, sokan visszakerültek a gyárba, mint dolgozók. Az évforduló nagyon megérint. Nemrég kérdezte egy fiatal kollégám, miért olyan nagy szám ez a harminc év – kiderült, hogy ő éppen betöltötte a harmincat. Akkor jött rá, hogy amikor ő született, mi már elkezdtünk itt valamit, amiből végül ez a hatalmas gyár lett.
A február egészen hihetetlenül alakul a világban: lemond trónjáról XVI. Benedek pápa, Cseljabinszk felett pedig felrobban egy busz nagyságú meteorit, amitől a környék összes ablaka betörik, többen megsérülnek. A balszerencsés évkezdet ellenére Győrben a dolgok nem is mehetnének jobban! Nem elég, hogy az Audi ETO kézilabdacsapata megnyeri a Bajnokok Ligáját, a gyár sosem látott fejlődést mutat. Felavatják az új Járműgyárat, ahol legördülnek a futószalagról az A3 Limousine-ok. A 270 000 négyzetméteres gyártóterületen présüzem, karosszériaüzem, lakkozó és járműszerelde, egy központi épület, logisztikai csarnok, valamint energiaközpont kap helyet. A beruházás 2100 új munkahelyet teremt a vállalatnál, aminek köszönhetően a munkatársi létszám átlépi a bűvös tízezres határt. Egy új logisztikai központ is megnyitja kapuit.
Budapesten átadják az M4 metróvonalat és a megújult Várkert Bazárt, Győr pedig évről évre megmutatja, hogy a vidék is szépen fejlődik, például 5500 nézőt befogadni képes új, multifunkciós csarnok épül meg. Hogy mi vagy ki lehet a névadó szponzor, nem nehéz kitalálni… A gyár falain belül elkezdődik a legendás TT új verzióinak gyártása, így a Coupéval és a Roadsterrel együtt már négy Audi modell készül az üzemben. A Szerszámgyárba – immár sokadszorra – beköszönt a huszonegyedik század, mikor új háromdimenziós lézervágó berendezés „veszi fel a munkát”. Az újdonságok sora a társadalmi felelősségvállalás terén is folytatódik. Első alkalommal rendezik meg az Audi Hungaria Önkéntes Napot, melynek keretében 300 Audi-munkatárs 19 közhasznú projektet valósít meg.
Májusban Krasznahorkai Lászlónak ítélik oda a Man Booker-díjat, júliusban pedig a New Horizons űrszonda elhalad a Plútó mellett. Szeptemberben II. Erzsébet lesz Nagy-Britannia leghosszabban regnáló uralkodója. Decemberben bemutatják a legújabb Star Wars-trilógia első darabját, Az ébredő erőt. Győrben nem sci-fi már, hogy geotermikus energiával fedezzék a vállalat energiaszükségletének 60 százalékát: a Bőnyi Hőközpont mintegy 67 ezer tonnával csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, így a Győri Geotermikus Rendszer működésének köszönhetően 35 millió köbméterrel kevesebb földgázt kell elégetni. És ha már milliók: elkészül a kétmilliomodik motor, a Győri Filharmonikusok pedig újabb szponzorral lesznek gazdagabbak. Igen: az Audi Hungariával.
2015. február 18-án volt a gyakornoki interjúm az Audi Hungariánál. Az első perctől jól érzem magam a cégnél, élvezem a kétnyelvű munkavégzést. A kötődésemet az is erősiti, hogy a vállalat alapításával egy napon születtem, ezért remélem, hogy 2023-ban méltóképpen megünnepelhetjük ezt a kerek évfordulót.
A magyarok azért hívják „kukának” a szeméttárolókat, mert az első ilyeneket annak idején a KUKA nevű cég gyártotta. A KUKA azonban mára az ipari robotjairól híres. A gyártósorok mellett két ilyen cseppet sem hétköznapi munkaerő áll szolgálatba: a „smart factory”, azaz az „okosgyár” különleges automatái, Ádám és Éva az autók illeszkedéseinek mérésében segédkeznek. Egy másik „névtelen” robothős pedig öntanuló üzemmódban a csavarok nyomatékra húzásáért felel. Oktatni ettől persze még kell, ha mást nem, az emberpalántákat, így év közben bővítik az Audi Hungaria Iskolát, ahol létrejön egy új sportlétesítmény is. Az év elején pedig – nem mellékesen – Nemes Jeles László Oscart nyer a Saul fia című filmjével.
Új idők jönnek, új szelek fújnak. Kezdetét veszi az elektromotorok fejlesztése – mindenki érzi, hogy a jövő nagy meccsét Győrből kell megnyerni. A „hagyományos”, földgázzal és benzinnel működő CNG-motorok is itt készülnek már. Emellett bővül a Szerszámgyár, és egy új modell gyártásának előkészítése is a levegőben lóg: a Q3-asok nemsokára innen indulnak világhódító útjukra. És egy kompakt bitang is legördül a gyártósorokról: az RS 3 Limousine-t 400 lóerős – szintén Győrben gyártott – motor repíti szélvészgyorsan. A fejlődés az állományban is meglátszik, már 12 ezernél is többen dolgoznak a hatalmas gyárban. A várossal továbbra is nagyszerű a kapcsolat: a helyi mentőszolgálathoz egy Audi A4 Avant érkezik. A gyár területére pedig „befut” az olimpiai láng.
Hetven év elteltével ismételten megnyitják a közönség előtt a Szépművészeti Múzeum Román csarnokát. Novemberben a világ legnagyobb, 51,2 kg-os pontyát fogják ki a Balatonederics melletti Euro Aqua Lake-ből. Richard Branson SpaceShipTwo nevű űrrepülőgépe eléri a világűr határát. Győrben legördül a gyártósorról az Audi Q3-as második generációjának első modellje. A világ ekkor már javában SUV-lázban ég – a Q3-as pedig nemhogy csillapítja, de emeli a láz hőfokát. Ez az ötödik győri modell a gyár 25. jubileumi évében. Ekkor az Audi Hungaria több mint ötmillió négyzetméteren kilencezer motort és hétszáz autót állít elő naponta, melyek mellé megkezdi az elektromotorok sorozatgyártását.
Jó érzés a motorszereldében dolgoznom, főleg nőként. A férfiak kiskoruktól bütykölnek otthon, apuval megnézik, mi van a motorháztető alatt… Nekem viszont minden teljesen új volt, de azonnal megszerettem.
Hiszen az autó belsejét szerelem. Tulajdonképpen a lelkét. Amibe az itt töltött tíz évem alatt mindig beletettem a szívemet.
Erdélybe látogat és felkeresi Csíksomlyót Ferenc pápa. Végleg lezárják a turisták előtt Ausztrália egyik leglátványosabb természeti képződményét, az Ayers Rockot. Győrben viszont nyitnak: egy új tanszéket. A Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria kapcsolata újabb mérföldkőhöz érkezik. Megalakul az Audi Hungaria Külső Tanszék, amelynek a vállalat területén található Kísérleti Motorgyártó Központ ad otthont. Elindul az Audi Q3 Sportback sorozatgyártása, amely az Audi A3 Cabriolet, a TT Coupé és Roadster, valamint a Q3 után a legújabb győri modell. Elsőként egy harmatezüst színű Q3 Sportback hagyja el a futószalagot. És ha már szóba kerültek a kísérleti motorok: az elektromos korszak minden téren beköszönt az Audi Hungariához, kezdetét veszi ugyanis a mild hibrid (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicles) hajtásláncú Q3 és Q3 Sportback modellek sorozatgyártása.
Nem ez az év lesz a szívünk csücske: januárban életbe lép a Brexit, és kitör a koronavírus-járvány. Ez utóbbi rányomja a bélyegét az egész esztendőre, és teljesen átalakítja az életünket. A nyomasztó év azonban eredményeket is hoz. Az Audi Hungariánál megbirkóznak a járvány okozta leállásokkal, és júniustól újra három műszakban termel a gyár. Olyannyira, hogy elkészül az Audi Hungaria első plug-in hibrid modellje, egy turbókék Audi Q3 Sportback. Ezzel a vállalat az elektromobilitás következő szintjére lép. És ha már villanyáram: az Audi Hungaria és az E.ON Hungária Csoport közös projektjének keretében a győri vállalat két logisztikai központjának összesen 160 000 négyzetméteres tetőfelületén alakítják ki Európa legnagyobb, tetőre épített napelemparkját. Nagy lépés ez ahhoz, hogy 2050-re a teljes Audi Konszern karbonsemlegesen működjön.
Sikeresen leszáll a Marson a NASA Perseverance nevű marsautója. Ugyanebben az évben itt, a Föld nevű bolygón legördül az Audi Hungaria gyártósorairól a 40 milliomodik motor, egy 190 lóerős (140 kW) elektromos hajtás, amelyet Győrből CO2-semlegesen, „zöldvonaton” szállítanak Brüsszelbe, ahol egy tisztán elektromos Audi e-tron modellbe kerül. Ez pedig már maga a jövő: a továbbiakban Győrben készülnek az elektromos hajtások a konszern tisztán elektromos modelljeihez, amelyek a Porschéval közösen kifejlesztett prémium elektromos platformra (PPE) épülnek. A jövő a gyár falain kívül, más területeken is körvonalazódik: a vállalat újabb három évre kötelezi el magát a Győri Audi ETO KC és a Győri Balett mellett.
Erről az évről – melyben hetvenévnyi uralkodás után a világ elvesztette II. Erzsébet brit uralkodót – gyakran gondoljuk, hogy jobb lett volna átugrani a naptárban. Nem így az Audi Hungariánál! Közel 30 éves motor- és járműgyártó tapasztalata mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet a munkatársak kompetenciáira épülő szolgáltatások fejlesztésére, amelyeket kompetenciaközpontként az egész Volkswagen Konszern számára nyújt. Az elsősorban a Műszaki Fejlesztés, pénzügy, IT, beszerzés és Supply Chain területekhez kapcsolódó szolgáltatások egységesebbé és hatékonyabbá teszik a működést. Szintén ebben az évben eldől: a jövőben tovább bővül a vállalatnál készülő elektromos hajtások portfóliója. A beruházás, amelyben Magyarország kormánya is szerepet vállal, tovább erősíti Magyarország pozícióját a világ járműiparában.
Jó érzés egy olyan vállalatnál dolgozni, amelynek a termékeit mindenki ismeri, viszontláthatjuk az utakon – és tudhatjuk, hogy mindenki, aki a vállalatnál dolgozik, valamilyen formában hozzájárul, hogy az autók eljuthassanak a vevőinkhez. Mi pedig mindig arra törekszünk, hogy a lehető leghamarabb segítsünk a munkatársaknak.