Az új Audi Q8 e-tron

„A szimbólum megújult. Az Audinál az e-tron modell az elektromobilitás jelképe, hiszen a márka 2018-ban ezzel indult el az átalakulás útján, most pedig megérkezett az új Q8 e-tron, folytatva az első elektromos modell sikertörténetét – amelyhez a győri motorgyárunkban készülő erőforrásokkal mi is hozzájárulunk. E-motorgyártásunk egyértelmű bizonyítéka a győri telephelyen végbemenő motorgyári transzformációnak” – mondta Robert Buttenhauser, az Audi Hungaria motorgyártásért felelős igazgatósági tagja.

Az új Q8 e-tron és Q8 Sportback e-tron 2022. novemberi világpremierje és az elődmodell debütálása között eltelt négy év alatt a márka elektromos portfóliója nyolc modellre bővült, és az Audi már több mint 150 ezer elektromos meghajtású járművet értékesített; 2026-ra pedig húsznál is több elektromos Audi modell lesz a piacon. A márka brüsszeli telephelyén készülő Q8 e-tron és Q8 Sportback e-tron az elektromos SUV- és crossover-kínálat csúcsmodelljeként az új, optimalizált hajtási koncepciót, jobb aerodinamikát, nagyobb töltési teljesítményt és akkumulátorkapacitást, valamint ennek köszönhetően lenyűgöző hatótávot kínál. A SUV-változat akár 582, a Sportback pedig akár 600 kilométert képes megtenni egy töltéssel.

Hajtásláncok Győrből

Mindkét karosszériaváltozat háromféle elektromos összkerékhajtással választható: az alapmodellek, azaz az Audi Q8 50 e-tron és a Q8 50 Sportback e-tron két motorja boost üzemmódban 250 kW összteljesítményt nyújt 664 Nm maximális forgatónyomaték mellett, míg az Audi Q8 55 e-tron és Q8 55 Sportback e-tron hajtásrendszere már 300 kW összteljesítményre képes. A csúcsot az Audi SQ8 e-tron és SQ8 Sportback e-tron jelenti – ezeket a modelleket már három motor hajtja, amelyek boost üzemmódban 370 kW teljesítményt és 973 Nm forgatónyomatékot biztosítanak.

Az optimalizált hajtási koncepció alapján készülő elektromos hajtásokat az Audi Hungaria munkatársai gyártják Győrben. A világ legnagyobb motorgyáraként 2018, vagyis az Audi e-tron bevezetése óta következetesen

haladunk az elektromobilitás útján, nagymértékben támogatva ezzel az Audi elektromos stratégiáját. Ez idő alatt már több mint 350 ezer elektromos erőforrás készült vállalatunknál, köszönhetően annak is, hogy az elmúlt időszakban munkatársaink célzott képzéseken szerezték meg az átálláshoz szükséges szaktudást és kompetenciákat. Az Audi Q8 e-tron villanymotorjaival az elektromos hajtások egyre nagyobb részét teszik ki termelésünknek, miközben vállalatunk már a következő elektromos motorgeneráció gyártására is készül.

Zöld utakon

Az ESG átfogó szemlélete mentén az Audi Hungaria elkötelezett egy élhetőbb környezet megteremtéséért, amely teljes összhangban áll az AUDI AG Mision:Zero stratégiájával. A célt, hogy 2025-ig valamennyi Audi-telephely CO2-semleges működésre álljon át, Brüsszel és Győr már teljesítette, továbbá a köztük zajló – valamint az ingolstadti gyártótelephelyet érintő – vasúti szállítás is karbonsemlegesen történik. E zöld láncolatnak pedig már az új Q8 e-tron és annak Győrben készülő erőforrásai is részesei.

Az Audi Hungariánál a fenntarthatóság nemcsak jól csengő ígéret, hanem a zöld jövő irányába mutató közös gondolkodás egyik alappillére. E törekvések eredményeként 2018-ban, az Audi első teljesen elektromos modelljének, az Audi e-tron gyártásának megkezdésével elsőként a konszern brüsszeli telephelye állt át teljes mértékben karbonsemleges működésre – ezzel elnyerve „az első tanúsítottan szén-dioxid-semleges, nagy volumenű gyártóüzem a prémiumszegmensben” kitüntető címet. Brüsszelt a fenntartható gyártásra való átállásban csakhamar a győri telephely követte, így 2020. január 1-je óta büszkélkedhetünk mérlegünkben karbonsemleges működéssel. Dekarbonizációs törekvésük – így ez az eredmény is – három fő pilléren nyugszik, melyek közül az első az energiahatékonyság növelése, s ennek részeként a zöldenergiára való átállás. Ennek jegyében az Audi Hungariánál, ugyancsak 2020. első napjától, száz százalékban megújuló forrásokból származó villamosenergiát használunk, melynek egy részét a vállalat területén elhelyezett, Európa legnagyobb tetőre épített napelemparkja állítja elő.

Második pillérként tekintünk a Föld energiájának hasznosítására. Egy 2012-ben üzembe helyezett geotermikus erőművel a vállalat működéséhez szükséges hőenergia több mint hetven százalékát megújuló forrásból fedezzük, amivel az ország legnagyobb ipari geotermikus energiafelhasználói vagyunk. Végezetül a harmadik pillér a szén-dioxid-kibocsátás kompenzálása. Vállalatunk nemzetközileg elismert és hitelesített tanúsítványokat, ún. karbonkrediteket vásárol, ezzel kompenzálva az olyan területek – például motorvizsgáló padok – működését, ahol jelenleg elkerülhetetlen a CO2-kibocsátás. A felelős gondolkodás ugyanakkor nemcsak az egyes telephelyek működésére terjed ki, de a köztük zajló logisztikai árumozgatásra is. Ennek értelmében 2019 óta az Audi Hungaria valamennyi, a DB Cargóval közösen üzemeltetett vasúti anyagszállítása CO2-semlegesen zajlik, vagyis az alkatrészekkel, kész motorokkal és autókkal megrakott szerelvények Győr és Ingolstadt között klímasemlegesen közlekednek. Azonban nem ez az egyetlen logisztikai zöldvonal: az Audi Hungariánál készült, már önmagukban is „zölden” működő elektromos erőforrások szintén fenntartható módon, környezeti terhelés nélkül jutnak el a zöld vonatokon végleges beépítési helyükre, vagyis Brüsszelbe – így az új Q8 e-tron erőforrásaként szolgáló, Győrben gyártott, első és hátsó tengelyekre készülő elektromos hajtás is.

Mission:Zero

Az Audi határokon és kontinenseken átívelő környezetvédelmi programja. A Mission:Zero részét képezi az egyes Audi-gyártótelephelyeken – Ingolstadtban, Neckarsulmban, Brüsszelben, Győrben és a mexikói San José Chiapa városában – bevezetett összes olyan intézkedés, amelyeknek köszönhetően mind a gyártás, mind a logisztika területén csökkenthető a vállalat ökológiai lábnyoma. A legfontosabb kihívás a dekarbonizáció, a vízhasználat csökkentése, az erőforrás-hatékonyság, valamint a biodiverzitás megőrzése.