Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/audihungaria2022.audiportal.hu/html/public/wp-includes/functions.php on line 6121
» Innováció

Fejlesztünk, hogy fejlődhessünk

Innovációk, melyekre büszkék vagyunk

Digitalizáció, automatizálás, fenntarthatóság – fogalmak, melyek szerves részét képezik az Audi Hungaria mindennapjainak. Céljuk, hogy szerteágazó tevékenységeink napról napra gyorsabbak, biztonságosabbak és pontosabbak legyenek, amit sokszor házon belül születő ötletek és végbemenő fejlesztések tesznek lehetővé, a robotoktól az okoseszközökön át a különböző szoftverekig. Nézzük őket!

Ember-robot együttműködés a Szerszámgyárban

Kifejezetten friss innovációt találunk vállalatunk Szerszámgyárában, ahol a Volkswagen Konszern exkluzív modelljeinek karosszériaelemei készülnek. Az ajtók, sárvédők, motorháztetők, csomagtérajtók és oldalelemek gyártása flexibilis robotcellákban történik. A nagyszámú konfigurációs lehetőség fényében nem csoda, hogy egyre nagyobb az igény a digitális megoldásokra és az automatizálástechnikára. E törekvések jegyében 2022 nyarán egy új, innovatív technológiát helyeztek üzembe a Berendezés- és Készülékgyártás területén dolgozó kollégáink: egy kollaboratív robotos ragasztóállomást, melyet szerszámgyári munkatársaink az AUDI AG kollaboratív robotokkal foglalkozó szakembereivel összedolgozva fejlesztettek ki.

Az új technológia nagyszerűsége, hogy az ember-robot együttműködés immáron nincs térben akadályoztatva, az ipari robotokkal ellentétben ugyanis itt nincs szükség védőkörre; a munkatárs biztonságosan dolgozik a robot mellett. A munkafolyamat során kollégánk előkészíti az alkatrészeket, a start gomb megnyomásával elindítja a ragasztási folyamatot, melyet már a robot végez Az új munkaerő műszakba állításával mindenki nyer, hiszen a folyamatok még stabilabbá válnak, ráadásul az alkatrész-előkészítési folyamat optimalizálásával a munkatársak műszakonként nagyjából négy kilométernyi út megtételét is megspórolják.

Ugyanakkor nem ez az első alkalom, hogy a terület szakemberei felhasználták az automatizált robotos cellaépítés területén szerzett évtizedes tapasztalataikat. 2020 decemberében állították üzembe a kifejezetten a motorgyár részére tervezett robotot, mely a négyhengeres Otto-motorok gyártása során lát el feladatokat: a többemeletes nyersanyagpalettáról a közel 30 kilós motorblokkokat emel a gyártósorra, miközben az elválasztó elemeket is leemeli és külön szortírozza, jelentősen csökkentve ezzel a munkatársakat érintő munkabiztonsági és ergonómiai kockázatot.

Okosmegoldások sora a Járműgyárban

Kísérleti Motorgyártó Központunk háromfős mérnökcsapata a lakkozóval közösen megvalósított, teljes mértékben saját fejlesztésű kameraállomást dolgozott ki, amely jelentősen támogatja a kollégák munkáját. A hét darab mikroszámítógéppel egybeépített, nagy felbontású kamera egy-egy 3D-nyomtatott házban kapott helyet, és a lakkozó PVC-gyártósorán teljesít szolgálatot. Feladatuk a karosszéria-fenéklemez több mint 150 beavatkozási pontjának ellenőrzése, ahol a szinte végtelen számú egyedi vevői konfiguráció függvényében dugókat és szigeteléseket kell elhelyezni vagy épp eltávolítani. A kamerák szerelési nehézséget vagy tömítetlenséget eredményező eltérések után kutatnak. Még az ellenőrzési pont előtti cellában fotókat készítenek az érkező alkatrészről, a képeket valós időben ellenőrzik és kiértékelik, az eredményt pedig elküldik a vezérlőegységnek. Amennyiben hibát találnak, arról a következő állomáson dolgozó kolléga azonnal jelzést kap. Az intenzív tesztidőszak után 2021-től élesben használt kamerák munkájának jól látható hozadéka, hogy a fenti területet érintő reklamációk gyakorlatilag teljesen megszűntek. Az okosmegoldások sorában említést érdemelnek a járműgyár szereldéjében dolgozó komissiózó okoskesztyűk is. Ez a fejlesztés szavatolja, hogy kisebb raktárkészlet mellett is gyorsan, just-in-time jussanak el az alkatrészek a beszerelési helyükre.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Az alkatrészek összeválogatásához és előkészítéséhez egy termelésközeli logisztikai felület áll rendelkezésre: az úgynevezett szupermarket. Itt a munkatárs egy több mint 150 alkatrészcsoportot tartalmazó begyűjtési listából dolgozik, melyet egy tableten lát. Miután kiválasztja a szükséges alkatrészt, annak QR- vagy vonalkódját beolvassa az okoskesztyű kézfején levő szkennerrel, mire visszaigazolást kap a rendszertől, hogy valóban a megfelelő alkatrész került-e a kocsira. A rendszer számos előnnyel bír: gyors, nagyban csökkenti a papírhasználatot, költséghatékony, és a kollégák számára is megkönnyíti a munkavégzést.

Az okoskesztyű számos előnnyel bír: gyors, csökkenti a papírhasználatot, költséghatékony és megkönnyíti a munkavégzést.

A jövő fenntartható, a jövő elektromos!

Bár az elektromos meghajtások egyre erőteljesebb térhódítása vitathatatlan, továbbra is komoly figyelmet szentelünk a még sokáig velünk élő belső égésű motorok fejlesztésének és fenntarthatóvá tételének is. Ennek eredményeként, illetve az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokra is reflektálva született meg az APS-bevonatolás, vagyis az Atmoszferikus Plazma Szórás. E technológiával tizedmilliméter vastag, mikroporózus acélréteg képezhető a motorblokk hengerfurataiban, így biztosítva a motorban jó kenést, ezáltal csökkenő belső súrlódást, végeredményben pedig alacsonyabb CO2-kibocsátást. A zöld jövő irányába mutató innovációt a konszernen belül (Salzgitter után) Győr másodikként vezette be az öthengeres és a nyolchengeres motorok számára készülő motorblokkok gyártásánál.

A belső égésű motorok szüntelen fejlesztése mellett ugyanakkor hatalmas lendülettel zajlik motorgyárunkban az elektromos transzformáció és az e-kompetenciák bővítése. Ennek eredményeként 2018. július 24-én hivatalosan is elindult az elektromos motorok sorozatgyártása az Audi első tisztán elektromos modellje, az Audi e-tron számára. Az indulás óta eltelt négy év során a győri székhely – mely időközben a konszern elektromos meghajtásainak központi gyártótelephelyévé vált – számos mérföldkövet tudhat maga mögött a zöldjövő felé vezető úton. 2020-ban kezdetét vette az e-motorok új generációja, a performance motorcsalád sorozatgyártása az Audi e-tron S-modellek részére, melyeket három győri elektromos erőforrás hajt.

Mindeközben azonban a mérnökök már a jövőt fürkészik, s a vállalat javában készül az új Premium Platform Electric (PPE) e-motorgeneráció gyártására, mely kiegészíti majd a jelenleg évi százezres darabszámban készülő e-motor-portfóliót. Ez a jövőbeni gyártási folyamat státor- és váltókomponens-gyártásból, valamint a meghajtások összeszereléséből áll majd, melyek közül a váltókomponensek előállítása jelent újdonságot és kompetenciabővítést a korábbi e-motorgyártáshoz képest.

További újdonság a folyamatban, hogy a PPE-gyártósor megtervezéséhez a vállalat történetében először használtak VR-szemüveget és az ezzel érkező újfajta 3D képfeldolgozási technológiát.

Az innovációk sorának azonban itt még mindig nincs vége, hiszen a tervek szerint 2025-ben, egy új gyártóterületen megkezdődik a MEBeco (Modularer E-Antriebs-Baukasten – modulrendszerű elektromos hajtáskoncepció) hajtások gyártása a Volkswagen Konszern kis méretű elektromos autói számára. Ezzel nő a gyártási mélység, mivel a lemezcsomagot és a rotort, illetve a későbbiekben a teljesítményelektronikát is mi gyártjuk majd.

Motorgyárunkban hatalmas lendülettel zajlik az elektromos transzformáció és az e-kompetenciák bővítése.

Innovatív Cloud szolgáltatások és további aktivitások – az SCC kompetenciaorientált szolgáltatásai

Egy platform, melynek fő célja a digitális transzformáció támogatása. A Kubika az úgynevezett több-bérlős, az AUDI AG által nyilvános felhőszolgáltatásokra fejlesztett, konténerizált környezet Kubernetes alapokon. Funkcióját tekintve a bérlők különböző „konténerekben” elhelyezve, a felhőben tudják futtatni az alkalmazásaikat, melyeknek a Kubika infrastruktúra megbízható, rugalmas és biztonságos környezetet biztosít a nyilvános felhőszolgáltatásokban (mint pl. Amazon Web Services [AWS], Microsoft Azure vagy Google Cloud Platform), emellett gyors on-boarding lehetőséget is kínál a felhasználóknak. Segítségével automatikusan  eüzemelhetnek előre konfigurált környezeteket, és anélkül skálázhatják alkalmazásaikat, hogy fizikai hardvereket kellene vásárolniuk vagy üzemeltetniük. Mindezt gyorsan és biztonságosan, a felhőben. A platform lehetőséget biztosít továbbá egyéb előre elkészített szolgáltatások használatára is, amelyek szintén könnyedén, percek alatt beüzemelhetők. A Kubika csapat a Kubernetes Competence Center vezetője, a Cloud Native Computing Foundation (CNCF) partnere, és a RedHat OpenShifttel közösen fejlesztik a Kubika-O rendszert. A Kubika támogatását és üzemeltetését a Felhő és platformszolgáltatások csapata végzi.

Ám nem ez az egyetlen digitális transzformációt támogató fejlesztés a vállalaton belül. Hogy a digitalizáció magasabb szintre emelkedhessen, alapvető fontosságú az adatok gyors és biztonságos elérése és rendelkezésre állása. Ahhoz, hogy ez jövőképesen és rugalmasan biztosított legyen, 2022-ben az IT-terület munkatársai és a Volkswagen Konszern illetékesei együttműködve megterveztek és telepítettek egy adatintegrációs (Datalayer) szolgáltatást, az úgynevezett Plant Connectivity Service-t. Ez lehetővé teszi, hogy különböző informatikai rendszerek és platformok között stabilan, biztonságosan és rugalmasan, bővíthető módon lehessen adatokat átadni/közvetíteni, legyenek a rendszerek akár az Audi Hungaria szerverközpontjában vagy épp a konszern platformjainak egyikén.

A Plant Connectivity Service működésének köszönhető többek között az is, hogy az Audi Hungaria képes kapcsolódni a „Digital Production Platformhoz”, vagyis a DPP-hez, amely a Volkswagen, az Amazon Web Services (AWS) és a Siemens kooperációjaként kialakított innovatív platform. A ráépülő innovatív szoftveralkalmazások tervezésénél elsődleges szempont, hogy gyors és rugalmas módon minden gyártótelephely számára elérhetőek legyenek. Összegezve elmondható tehát, hogy a DPP korszerű és rugalmas felhőalapú szolgáltatásokat nyújt a termelési folyamatok támogatásához és fejlesztéséhez, tovább növelve hatékonyságunkat. A felsorolt aktivitások mellett ugyanakkor az IT, valamint a pénzügy területünk aktívan foglalkozik a process mining (adatalapú folyamatelemzés) témakörével egy erre szakosodott partner bevonásával. A process mining gyorsabb és hatékonyabb üzleti folyamatokhoz vezet, amelynek köszönhetően optimalizálható a projektek megvalósítása.

Az SCC-területek további projektjeit illetően kiemelendő a Járműrendszerek Kontrolling területe, amely innovatív, jövőbe mutató technológiával bővítette szolgáltatási portfólióját. Ennek köszönhetően az e-mobilitással kapcsolatos projektek aránya 30 százalékra nőtt 2022-ben. Különösen büszkék vagyunk motorgyártásunk minőségbiztosítási területére, amely projektmenedzsment keretében nyújtott szolgáltatásaival projektekhez kötődő felelősséget vállal a sportos Lamborghini márka számára.